KIA SPORTAGE

کیا اسپورتیج

قیمت:$22,795 - $30,495
Kia Sportage_front

Kia Sportage_front

حدود ۲۰ سال پیش، کمپانی کیا با عرضه اسپورتیج در آمریکا به دنبال صدرنشینی در کلاس خودروهای شاسی بلند (SUV) بود؛ چرا که خودروساز کره‌ای به خوبی متوجه شده بود که درصد زیادی از خریداران به دنبال خودرویی هستند که علاوه بر برخورداری از ظاهر یک SUV، رانندگی و هندلینگ یک سدان را در اختیار آنها قرار دهد. حال، کیا اسپورتیج ۲۰۱۵ حتی فراتر از این ظاهر شده و با ارائه هندلینگی تند و تیز در کنار موتورهای پر قدرت، رضایت خاطر خریداران را جلب کرده است. پیشرانه چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر عرضه شده در تیپ SX با قدرت ۲۶۰ اسب بخار، نمونه بارز مشتری مداری کمپانی کیا می‌باشد.گفتنی است، طراحی شیک و زیبای اسپورتیج در کنار فهرستی طولانی از تجهیزات استاندارد و سفارشی و همچنین، قیمتی که حتی از بسیاری از رقبای جمع و جور خود پایین تر می‌باشد، شاسی بلند کره‌ای را به خودرویی پر طرفدار تبدیل کرده است. البته اسپورتیج ۲۰۱۵ نیز، دارای نقاط ضعفی است که از جمله آنها می‌توان به فضای کم کابین و صندوق اشاره کرد که در مقایسه با برخی رقبا، امکان حمل بارهای حجیم و سرنشینان بزرگسال را، کمی سخت و دشوار می‌سازد. سیستم تعلیق این خودرو نیز، اگرچه از نظر بسیاری از افراد، کیفیت رانندگی خوب و مناسبی را فراهم می‌کند، اما برای برخی دیگر، کمی سفت و خشک به نظر می‌رسد.در مجموع می‌توان گفت، کیا اسپورتیج ۲۰۱۵ به عنوان یک خودروی اسپرت کوچک، ارزش بررسی و خرید را دارد.

طراحی بدنه و امکانات رفاهی

Kia Sportage_back

Kia Sportage_back

کیا اسپورتیج ۲۰۱۵ یک کراس اوور SUV کوچک است که با ظرفیت ۵ سرنشین و در سه تیپ LX، EX و SX عرضه می‌شود. تجهیزات استاندارد تیپ پایه LX عبارتند از: رینگ های آلومینیومی ۱۷ اینچی، شیشه دودی در عقب، دسترسی بدون کلید، تهویه مطبوع، تودوزی پارچه ای، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی های عقب تاشو به نسبت ۴۰/۶۰، فرمان تلسکوپی با قابلیت بالا و پایین رفتن، تجهیزات برقی، کروز کنترل، اتصال رادیو و تلفن همراه از طریق بلوتوث، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD مجهز به شش بلندگو، رادیو ماهواره ای، درگاه صوتی کمکی و رابط کاربری iPod/USB.  پکیج Popular که تجهیزاتی چون آینه های جانبی مجهز به چراغ های راهنما، باربند سقفی، بادشکن عقب، کامپیوتر سفری، و زیر آرنجی وسط صندلی های عقب را به خودرو اضافه می‌کند، جزو تجهیزات سفارشی اسپورتیج LX به شمار می‌رود. گفتنی است، برای استفاده از تجهیزات این پکیج، باید ابتدا پکیج UVO eServices را سفارش دهید که چراغ های جلوی اتوماتیک، دوربین دید عقب، و سیستم UVO کیا جزو تجهیزات آن می‌باشند.اسپورتیج EX علاوه بر تمام موارد ذکر شده، از رینگ های آلومینیومی ۱۸ اینچی، آینه های جانبی مجهز به گرمکن، مه شکن، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطه ای، محفظه نگهداری خوراکی و نوشیدنی، تودوزی پارچه ای جدید، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در شش جهت، صندلی های جلو مجهز به گرمکن، روکش چرم برای غربیلک فرمان، سیستم صوتی جدید Infinity و رادیو HD نیز، بهره می‌برد.با استفاده از پکیج EX Premium می‌توانید از تجهیزاتی چون آینه های برقی، سانروف پانوراما، سنسورهای پارک عقب، دسترسی و استارت بدون کلید، تودوزی چرم، صندلی های جلو مجهز به تهویه، آینه دید عقب الکتروکرومیک، نمایشگر لمسی ۷ اینچی و مسیریاب ماهواره ای لذت ببرید.اگرچه تجهیزات تیپ اسپورت SX تا حدود زیادی شبیه EX می‌باشد، اما پیشرانه مجهز به توربوشارژر، چراغ های جلوی زنون، چراغ های حرکت در روز، چراغ های عقب LED، آینه های برقی، دسترسی و استارت بدون کلید و مسیریاب ماهواره ای را در فهرست تجهیزات استاندارد خود دارد. سانروف پانوراما، تودوزی چرم، صندلی های جلو مجهز به تهویه، و آینه دید عقب الکتروکرومیک، تجهیزات سفارشی پکیج SX Luxury را دربرمی‌گیرند.

قدرت و عملکرد موتور

Kia Sportage_engine

Kia Sportage_engine

کمپانی کیا، مدل ۲۰۱۵ اسپورتیج را با دو پیشرانه چهار سیلندر مختلف در دسترس خریداران قرار می‌دهد. تیپ های LX و EX با نسخه ۲٫۴ لیتری این پیشرانه که ۱۸۲ اسب بخار نیرو و حدود ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، و تیپ SX با نسخه ۲ لیتری مجهز به توربوشارژر با قدرت ۲۶۰ اسب بخار و حدود ۳۶۵ نیوتن متر گشتاور به بازار عرضه می‌شوند. گفتنی است، در هر دو نسخه این پیشرانه، نیروی تولید شده توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل می‌شود. شما می‌توانید اسپورتیج ۲۰۱۵ را که در حالت استاندارد به صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود، به صورت چهار چرخ محرک نیز سفارش دهید.در تست شتاب انجام گرفته، اسپورتیج SX دیفرانسیل جلو توانست طی ۶٫۵ ثانیه از سرعت ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. طبق ارزیابی های سازمان EPA، مصرف سوخت تیپ های LX و EX دیفرانسیل جلو در شهر، بزرگراه، و سیکل ترکیبی به ترتیب حدود ۱۳، ۱۰، و ۱۱ لیتر به ازای صد کیلومتر مسافت طی شده تخمین زده شده است؛ در صورت استفاده از سیستم چهار چرخ محرک، این مقادیر به ترتیب به ۱۴، ۱۱، و ۱۲ لیتر افزایش پیدا می‌کنند. تیپ SX دیفرانسیل جلو در ارزیابی EPA مصرف سوخت ۱۲ لیتر در سیکل ترکیبی (۱۴ لیتر در شهر و ۱۱ لیتر در بزرگراه) را برای خود ثبت کرد؛ در صورت استفاده از سیستم چهار چرخ محرک، مصرف سوخت این خودرو به ۱۳ لیتر برای سیکل ترکیبی و ۱۴ و ۱۱ لیتر برای شهر و بزرگراه می‌رسد. با توجه به این مقادیر می‌توان گفت در کلاس کراس اوورهای جمع و جور، رقبای اسپورتیج از نظر مصرف سوخت در سیکل ترکیبی بهتر از این شاسی بلند کره ای ظاهر شده‌اند.

ایمنی

Kia Sportage

Kia Sportage

ترمزهای دیسکی ضدقفل، سیستم کنترل کشش و پایداری، کیسه هوای جانبی برای صندلی جلو، کیسه هوای پرده‌ای، و محافظ گردن برای صندلی های جلو از جمله تجهیزات ایمنی استاندارد برای تمامی تیپ های کیا اسپورتیج ۲۰۱۵ هستند. جدیدترین نسخه سیستم UVO کیا که در تیپ پایه LX به صورت سفارشی و در دیگر تیپ ها به صورت استاندارد عرضه می‌شود، امکاناتی چون خدمات اورژانسی و جاده‌ای، ردیابی خودروی مسروقه، Geo-Fencing و کنترل سرعت، و همگام سازی تلفن همراه هوشمند را در اختیار خریداران قرار می‌دهد.در تست ترمز انجام گرفته، اسپورتیج EX با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت توانست پس از طی ۳۷ متر متوقف شود که چند متر کمتر از حد متوسط این کلاس می‌باشد؛ این مقدار برای تیپ SX حدود ۳۶ متر ثبت شده است. در تست تصادف انجام گرفته، اسپورتیج چهار چرخ محرک در مجموع موفق به کسب پنج ستاره ایمنی شد؛ پنج ستاره نیز، برای برخورد از جلو و بغل به این کراس اوور کره ای تعلق گرفت. گفتنی است، تیپ دیفرانسیل جلوی این خودرو در مجموع موفق به کسب چهار ستاره شد؛ اما در برخورد از جلو و بغل، همچنان همان پنج ستاره را دارد. در تست تصادف صورت گرفته توسط موسسه ایمنی بزرگراه ها، اسپورتیج در برخورد از جلو، بغل و مقاومت سقف موفق شد رتبه “خوب” را از آن خود کند. طراحی پشت سری ها و صندلی ها نیز، از نظر محافظت از گردن در صورت ضربه از پشت رتبه “خوب” را کسب کرد.

 طراحی داخلی و امکانات خاص

Kia Sportage_interior

Kia Sportage_interior

طراحی داخلی کیا اسپورتیج ۲۰۱۵ به قدری زیبا و چشم نواز است که در مقایسه با بسیاری از رقبا، ظاهر جسورانه و برجسته تری به این شاسی بلند کره ای می‌بخشد. نشانگرها، اهرم ها و دکمه های کنترلی کاملا هوشمندانه تعبیه شده‌اند و همین امر دسترسی به آنها را آسان می‌کند؛ به ویژه نمایشگر لمسی ۷ اینچی مسیریاب ماهواره ای که کار با این سیستم را بسیار راحت ساخته است. تنها نقطه ضعف کابین اسپورتیج از نظر اصول زیبایی شناسی، استفاده بیش از حد از پلاستیک سخت می‌باشد که به لطف استفاده از روکش های پارچه ای زیبا و نرم در محل های مورد نیاز، از جمله زیر آرنجی کنسول وسط، می‌توان از آن چشم پوشی کرد.علی رغم راحتی صندلی های جلو، در صندلی عقب فضای پای کافی برای سرنشینان وجود ندارد و همین امر، نشستن افراد بزرگسال در آن را کمی دشوار می‌سازد. فضای بار ۷۴۰ لیتری اسپورتیج نیز، در مقایسه با دیگر کراس اوورهای جمع و جور، بسار ناچیز به نظر می‌رسد؛ گفتنی است، در صورت تا کردن صندلی ها، این مقدار به ۱۵۴۶ لیتر افزایش پیدا می‌کند.کف صندوق نیز، یک محفظه تقسیم بندی شده وجود دارد که می‌توانید خرده ریزهای خود را بدون اینکه فضای صندوق را اشغال کنند، در آن قرار دهید؛ البته توجه داشته باشید که حتی وجود این محفظه نیز، نمی‌تواند کمبود فضای بار را جبران کند.

تجربه رانندگی

Kia Sportage

Kia Sportage

اگرچه نمی‌توان از دو صفت “اسپورت” و “کراس اوور” برای توصیف کیا اسپورتیج ۲۰۱۵ به صورت همزمان استفاده کرد، اما می‌توان گفت رانندگی با این شاسی بلند کره‌ای، بیش از آنچه تصور می‌کنید، لذت بخش است. گواه این مدعا نیز، تنظیمات سیستم تعلیق این کراس اوور است که هندلینگ خوبی را برای خودرو فراهم می‌آورد. با این وجود، رانندگی زمخت و خشن اسپورتیج ممکن است به مذاق برخی خریداران خوش نیاید. هر دو پیشرانه نیز، قدرت و گشتاور خوبی تولید می‌کنند و به همین دلیل، شما را از رانندگی با اسپورتیج مایوس نخواهند کرد.

منبع:۱car

KIA SPORTAGE

استاندارد آلایندگی:۲۱/۲۶

صفر تا شصت :۷٫۵ ثانیه

قدرت:۲۶۰ اسب بخار

حداکثر سرعت:۱۳۲ مایل بر ساعت

3 دیدگاه

  1. پیام بهبودی

    اسپورتیج و اپتیما جزء ماشین های کیانکه بازارشون توی ایران گرفت،برخلاف اکثر ماشین های کیا مثل اپیروس،کادنزا و …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ دهید؟ * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.